Keltuaiset hyötykäyttöön Kahvikakku

Koska leivon paljon,  niin olen tuhlannut paljon keltuaisia, joten eilen mietin keinoja, mihin niitä voisi käyttää. Tiedän että keltuaisista voi tehdä esim .vanilja- ja bearnais kastikkeita, jäätelöä, jäädykkeitä, majoneesia, ja Lemon Curdia. Mutta kaipasin kakkuohjetta ja muutaman sitten löysinkin. Ja en meinannut malttaa odottaa aamua , että pääsen leipomaan kakun.  Perhe tosin vielä nukkuu ja minulla onkin jo kahvikakku uunissa. Piti olla varovainen ettei herätä koko perhettä, kun vatkain kuitenkin pitää aikamoista ääntä. Jännityksellä odotan kakun valmistumista ja etenkin sen maistamista. Tähän kakkuun tuli mausteeksi appelsiinia ja suklaata ja paljon keltuaisia.Tässä ohje toiseen niistä. Vinkin tähän kakkuun olen löytänyt Leivotaan lehdestä. Toisen kakun sitruunasta teen jonain iltana sitten kun taas seuraavan kerran keltuaiset mua kutsuu.Kun kirjoittelen tätä tekstiä, huomasin että blogini saavuttaa juuri 10.000 klikkauksen, mistä nöyrimmät kiitokset lukijoilleni. Olen aivan otettu siitä, että klikkailette  blogiani ja miten mukavaa palautetta olen saanut teiltä. Toki mukaan mahtuu yksi rakentavakin palaute, josta yritän ottaa kopin itselleni. Hän joka klikkaa tuon 10.000 klikkauksen tai muistaa klikkaaneensa, ilmiantakoon itsensä minulle, kommentoimalla tätä kakkua ja lähettämällä gmail osoitteeseen yhteystiedot,  niin lähetän palkinnoksi iloleipurin tuotteen. Tässä tämä kakku nyt lautasella. Olisi pitänyt tehdä pienempään eli litran vuokaan, mutta kyllä tämä syötyä tulee

5 keltuaista
2 dl sokeria
100 g sulatettua voita
1 dl maitoa
4 dl jauhoja
1 tl leivinjauhetta
1/2 dl suklaanappeja
1 appelsiinin mehu ja raastettu kuori

Vatkaa keltuaiset ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi. Lisää sulatettu voi ja appelsiinin mehu sekä raaste ja sekoita. Lisää seuraavaksi maito ja jauhot, joihin sekoitettu leivinjauhe, vuorotellen taikinaan. Pilko suklaanapit  pienemmäksi,  mutta ei tarvi muruksi. Ja lisää ne lopuksi käännellen taikinaan. Paista n tunti 180 asteen uunissa.



Kommentit

Suositut tekstit